Marknadsföring och reklam är viktigt, för att få fram rätt budskap, till rätt personer, i exakt rätt tid. Det gäller likväl digital marknadsföring som traditionella varianter på skyltar och affischer.
Vill du marknadsföra något med en gatupratare, förstärka ett budskap med en affischram eller sätta få blanketter och reklam lättillgängligt med broschyrställ och akrylställ? Då ska du definitivt kolla in skyltab.se.
Vikten av att göra rätt reklam, mot rätt målgrupp
Många har insett vikten av att marknadsföra sig rätt. Alltså till både rätt personer genom att definiera målgruppen, men även i rätt stund. Till exempel i samma stund som när någon söker på Google efter ”sockor stickade”, ja, då vill givetvis alla butiker som säljer stickade socker online komma upp, gärna högst upp, i sökflödet.
Digital marknadsföring tar allt mer av företagens budget
I en artikel i Dagens Industri går det att läsa om hur utgifterna för digital marknadsföring sväller, inte bara i Sverige men även i USA och Storbritannien, det visar en ny undersökning gjord bland 800 företag i USA, Europa och Asien:
- Utgifterna för digital marknadsföring i USA och Storbritannien växte i fjol med 44 procent till 52 miljarder dollar.
- Det motsvarar cirka 460 miljarder kronor.
- Enligt undersökningen innebär de nya siffrorna att utgifterna för digital marknadsföring globalt nu närmar sig 100 miljarder dollar.
- Till skillnadfrån vanliga webbannonser möjliggör digital marknadsföring för företag att rikta sig direkt till konsumenterna genom sociala medier, sökmotoroptimering eller röststyrda assistenter.
Även i Computer Sweden går det att se hur digital marknadsföring är nära en slags magisk gräns. Detta tror man beror på att marknadsförare vill ha bättre kontroll över hur de når ut med sitt budskap, till de valda målgrupperna. Man investerar helt enkelt i allt mer digital marknadsföring och det gör att budgeten för detta bara växer och växer. Sverige går i USA:s fotspår och växlar upp när det gäller det här. Marknadsförare försöker bygga styrka inne i själva företaget och vill därmed hålla sig konkurrenskraftiga. När en annons hamnat i negativa sammanhang samt haft negativt innehåll, ja det gör att det kan gå väldigt snett. Många vill också undvika detta, givetvis och tar ännu mer kontroll över hur de når ut till målgrupperna. Mer om digital marknadsförings framväxt här.